17 kwietnia 2023

Hypothes.is - brak polskojęzycznych materiałów na temat tego narzędzia

Poniżej znajdują się dwie listy polskojęzycznych źródeł, poświęconych Hypothes.is, wymienionych przez ChatGPT, po zapytaniu o materiały w języku polskim poświęcone Hypothes.is. Pierwsza lista zawiera 30 wyników, druga, po doprecyzowaniu okresu publikacji, 10 wyników. Żadna ze stron na obu listach nie jest już dostępna. Zatem ChatGPT polecił mi 40 bezużytecznych stron.

I nawet nie chodzi o to, że ChatGPT mi w tym nie pomógł, tylko o to, że materiały na ten temat w polskim internecie nie utrzymały się zbyt długo. Z jakiegoś powodu nie ma tych materiałów.

Trzeba jednak jeszcze wziąć pod uwagę fakt, że zasób informacji, na podstawie których czat generuje odpowiedzi, kończy się na wrześniu 2021 roku. Zatem możliwe, że istnieją nowsze publikacje. Dlatego zrobiłem jeszcze samodzielną kwerendę, której wyniki podaję na końcu.

Możliwe też, że źle zadawałem pytania i nieumiejętnie szukałem informacji.

  1. Hypothes.is - jak adnotować treści online - artykuł na blogu Biblioteka Cyfrowa UMK (https://bibliotekacyfrowa.umk.pl/blog/hypothesis-jak-adnotowac-tresci-online/) - niedostępna
  2. Annotacje i komentarze do treści w sieci z Hypothes.is - wpis na blogu Informatory.info (https://www.informatory.info/annotacje-i-komentarze-do-tresci-w-sieci-z-hypothes-is/) - niedostępna
  3. Hypothes.is - narzędzie do adnotowania treści online - artykuł na stronie Nowoczesna Biblioteka (https://nowoczesnabiblioteka.pl/hypothes-is-narzedzie-do-adnotowania-tresci-online/) - niedostępna
  4. Hypothes.is - dodawanie komentarzy do stron internetowych - artykuł na stronie Nauka w Polsce (https://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news%2C82645%2Chypothes-is-dodawanie-komentarzy-do-stron-internetowych.html) - niedostępna
  5. Hypothes.is: komentowanie artykułów naukowych i innych treści online - artykuł na stronie Biblioteka Politechniki Warszawskiej (https://biblioteka.pw.edu.pl/aktualnosci/hypothes-is-komentowanie-artykulow-naukowych-i-innych-tresci-online) - niedostępna
  6. Hypothes.is – narzędzie do komentowania i adnotowania treści w sieci - artykuł na stronie Zastosowania informatyki w bibliotekoznawstwie (http://zib.uj.edu.pl/inne-zastosowania-informatyki/hypothes-is-narzedzie-do-komentowania-i-adnotowania-tresci-w-sieci) - niedostępna
  7. Hypothes.is - komentowanie i adnotowanie treści online - wpis na blogu Cyfrowe Inspiracje (https://cyfroweinspiracje.pl/hypothes-is-komentowanie-i-adnotowanie-tresci-online/) - niedostępna
  8. Hypothes.is - oznaczaj i komentuj treści online - tutorial na stronie Media Szkolne (https://mediaszkolne.pl/hypothes-is-oznaczaj-i-komentuj-tresci-online/) - niedostępna
  9. Hypothes.is - komentowanie artykułów naukowych - film instruktażowy na kanale YouTube Biblioteka Uniwersytetu Warszawskiego (https://www.youtube.com/watch?v=_GkwFthzBbE) - niedostępna
  10. Hypothes.is - adnotowanie treści online - tutorial na stronie Nauka Szczecińska (http://nauka.szczecin.pl/artykul/2142/Hypothes-is-adnotowanie-tresci-online) - niedostępna
  11. Zmienne w Hypothes.is – nie tylko artykuły naukowe - artykuł na blogu Otwarta Nauka (https://otwartanauka.pl/blog/2019/12/09/zmienne-w-hypothes-is-nie-tylko-artykuly-naukowe/) - niedostępna
  12. Hypothes.is jako narzędzie do aktywizacji studentów - artykuł na stronie e-mentor.pl (https://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/78/id/2112) - niedostępna
  13. Hypothes.is - cyfrowa kredka w cyfrowym podręczniku - prezentacja na stronie Podręczniki Cyfrowe (https://podrecznikicyfrowe.pl/wp-content/uploads/2017/10/Hypothes_is_A.Pankowski.pdf) - niedostępna
  14. Szybka analiza artykułu z Hypothes.is - artykuł na stronie BartoszKP.pl (https://bartoszkp.pl/szybka-analiza-artykulu-z-hypothes-is/) - niedostępna
  15. Hypothes.is - narzędzie do oznaczania i komentowania treści online - prezentacja na konferencji Spotkania z Technologią (http://www.spotkaniaztechnologia.pl/hypothes-is-narzedzie-do-oznaczania-i-komentowania-tresci-online/) - niedostępna
  16. Hypothes.is: adnotowanie i komentowanie treści online - wpis na blogu bibliotekazucha.pl (https://bibliotekazucha.pl/2020/12/hypothes-is-adnotowanie-i-komentowanie-tresci-online/) - niedostępna
  17. Jak działa Hypothes.is? Komentowanie i adnotowanie treści online - artykuł na stronie Interaktywna Edukacja (https://www.interaktywna-edukacja.pl/jak-dziala-hypothes-is-komentowanie-i-adnotowanie-tresci-online/) - niedostępna
  18. Hypothes.is jako narzędzie do adnotowania i komentowania treści online - artykuł na blogu E-NAUKA.info (https://e-nauka.info/hypothes-is-jako-narzedzie-do-adnotowania-i-komentowania-tresci-online/) - niedostępna
  19. Hypothes.is - narzędzie do adnotacji i komentowania treści online - tutorial na stronie Edukacja Informatyczna (https://edukacjainformatyczna.pl/hypothes-is-narzedzie-do-adnotacji-i-komentowania-tresci-online/) - niedostępna
  20. Hypothes.is - narzędzie do komentowania i adnotowania treści online - prezentacja na stronie Konferencja Nowoczesne Biblioteki Szkolne (https://www.konferencjanowoczesnebibliotekiszkolne.pl/hypothes-is-narzedzie-do-komentowania-i-adnotowania-tresci-online/) - niedostępna
  21. Narzędzie do komentowania i adnotowania treści online - Hypothes.is - artykuł na stronie Blog kulturaczyta.pl (https://kulturaczyta.pl/narzedzie-do-komentowania-i-adnotowania-tresci-online-hypothes-is/) - niedostępna
  22. Hypothes.is - narzędzie do adnotacji i komentowania treści online - artykuł na blogu Pomysł na EdTech (https://pomyslna-edtech.pl/hypothes-is-narzedzie-do-adnotacji-i-komentowania-tresci-online/) - niedostępna
  23. Hypothes.is - darmowe narzędzie do komentowania i adnotowania treści online - wpis na blogu Edukacja i Technologia (https://www.edukacjaitechnologia.pl/hypothes-is-darmowe-narzedzie-do-komentowania-i-adnotowania-tresci-online/) - niedostępna
  24. Narzędzie Hypothes.is - adnotowanie i komentowanie treści online - artykuł na stronie Strona nauczyciela (https://www.stronanauczyciela.pl/hypothes-is-adnotowanie-i-komentowanie-tresci-online/) - niedostępna
  25. Hypothes.is - narzędzie do adnotacji i komentowania treści online - prezentacja na stronie Centrum Edukacji Obywatelskiej (https://www.ceo.org.pl/hypothes-is-narzedzie-do-adnotacji-i-komentowania-tresci-online/) - niedostępna
  26. Hypothes.is - darmowe narzędzie do komentowania i adnotowania treści online - artykuł na blogu eKodowanie (https://ekodowanie.pl/hypothes-is-darmowe-narzedzie-do-komentowania-i-adnotowania-tresci-online/) - niedostępna
  27. Hypothes.is - darmowe narzędzie do komentowania i adnotowania treści online - artykuł na stronie edukatory.org (https://edukatory.org/hypothes-is-darmowe-narzedzie-do-komentowania-i-adnotowania-tresci-online/) - niedostępna
  28. Hypothes.is - narzędzie do komentowania i adnotowania treści online - prezentacja na stronie Digital Education (https://www.edukacjadigitalna.pl/hypothes-is-narzedzie-do-komentowania-i-adnotowania-tresci-online/) - niedostępna
  29. Hypothes.is - narzędzie do komentowania i adnotowania treści online - prezentacja na stronie Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli (https://www.odn.edu.pl/hypothes-is-narzedzie-do-komentowania-i-adnotowania-tresci-online/) - błąd strony
  30. Hypothes.is - narzędzie do adnotacji i komentowania treści online - tutorial na stronie Interaktywna Szkoła (https://interaktywnaszkola.pl/hypothes-is-narzedzie-do-adnotacji-i-komentowania-tresci-online/) - ostrzeżenie o zagrożeniu

Następnie sprecyzowałem okres publikacji. Okres od września 2020 do września 2021 (czyli do momentu, w którym kończy się trening tego modelu) był niedostępny. Zapytałem o okres od 2018 do 2020 roku. Lista znajduje się poniżej. Niestety tutaj wynik kwerendy jest taki sam. Żadna z wymienionych stron nie jest już dostępna.

  1. Hypothes.is - narzędzie do komentowania treści w Internecie - artykuł na stronie Thinkweb.pl (https://www.thinkweb.pl/hypothes-is-narzedzie-do-komentowania-tresci-w-internecie/) - niedostępna
  2. Hypothes.is: komentowanie i adnotacje w sieci - artykuł na stronie Blogedu.pl (https://blogedu.pl/hypothes-is-komentowanie-i-adnotacje-w-sieci/) - niedostępna
  3. Hypothes.is - narzędzie do adnotacji i komentowania treści online - artykuł na stronie e-mentor.pl (https://e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/71/id/1648) - niedostępna
  4. Hypothes.is - narzędzie do współtworzenia treści w Internecie - artykuł na stronie e-learnmedia.pl (https://www.e-learnmedia.pl/hypothes-is-narzedzie-do-wspoltworzenia-tresci-w-internecie) - niedostępna
  5. Jak włączyć Hypothes.is i adnotować artykuły - artykuł na stronie xuxi.pl (https://xuxi.pl/jak-wlaczyc-hypothes-is-i-adnotowac-artykuly/) - niedostępna
  6. Hypothes.is - narzędzie do tworzenia adnotacji w sieci - artykuł na stronie ITwiz.pl (https://www.itwiz.pl/hypothes-is-narzedzie-do-tworzenia-adnotacji-w-sieci/) - niedostępna
  7. Hypothes.is - komentowanie i adnotacje w sieci - artykuł na stronie Lectorium.edu.pl (https://www.lectorium.edu.pl/hypothes-is-komentowanie-i-adnotacje-w-sieci) - ostrzeżenie o zagrożeniu
  8. Narzędzia do adnotacji naukowych - prezentacja na stronie serwisu BIP IPN (https://www.bip.ipn.gov.pl/publikacje/publikacje-naukowe/z-janoski-narzedzia-do-adnotacji-naukowych) - ostrzeżenie o zagrożeniu
  9. Hypothes.is: narzędzie do adnotacji i komentowania w sieci - artykuł na stronie Polonistyka.pl (https://polonistyka.pl/article/view/9284) - ostrzeżenie o zagrożeniu
  10. Adnotacje jako narzędzie pracy z tekstem naukowym - prezentacja na stronie konferencji Nauka w Polsce. Nowoczesne i tradycyjne metody badawcze (https://www.naukawpolsce.pap.pl/pliki/aw11/wyniki/konferencje/materialy/13-S2.2.1.pdf) - ostrzeżenie o zagrożeniu

Potem wykonałem kwerendę w wyszukiwarkach internetowych - DuckDuckGo, Google, Brave Search, Dogpile, Bing, Startpage, poszukując różnych materiałów w języku polskim, posługując się różnymi hasłami, np. hypothes.is wtyczka narzędzie adnotacja notowanie, hypothes.is +zaznaczanie, hypothes.is +adnotacje, hypothes.is +wtyczka, a nawet samym hypothes.is, ale z zawężeniem wyników do języka polskiego lub regionu Polska. Oczywiście nie są to najlepiej wykonane kwerendy, jednak nie chciałem ich zbytnio specjalizować, aby mieć wyniki charakterystyczne dla przeciętnego użytkownika.

Niestety jedyną stronę, jaką znalazłem, do pewnego stopnia wartą uwagi, był artykuł Beaty Tworzewskiej-Pozłutko, zatytułowany Cyfrowe adnotacje w dydaktyce, opublikowany w połowie 2017 roku. Artykuł nie jest może wyczerpujący, jednak zawiera pewne informacje na temat Hypothes.is i pozwala zrozumieć, czym to jest i jak działa.

Nawet nie pojawiały się wyniki z Biblionetoteki, gdzie wpisów zawierających hasło czy tag Hypothes.is jest 5. Pojawiały się jeszcze wyniki prowadzące do mojego filmu na YouTube, ale film jest prywatny, więc niedostępny publicznie, zatem nie uwzględniam go nawet.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Czytaj więcej…

Zajęcia akademickie z metody Zettelkasten

W Instytucie Filozofii i Socjologii Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie odbywają się zajęcia akademickie z ...

Możesz przeczytać jeszcze…